Twee weken op tuinderij Le Temps de Legumes - Reisverslag uit Saint-Hilaire-du-Rosier, Frankrijk van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu Twee weken op tuinderij Le Temps de Legumes - Reisverslag uit Saint-Hilaire-du-Rosier, Frankrijk van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu

Twee weken op tuinderij Le Temps de Legumes

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Reuzen peulen

18 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Hilaire-du-Rosier

Via een kennis van een stageplek waar ik afgelopen najaar een tijdje meegelopen heb kwam ik aan dit adres. Eigenlijk gelijk al bleek dit een schot in de roos. Zowel de opzet van deze boerderij, als de mensen die de boel runnen en de medewerkers zijn allemaal fantastisch. Wij werden enorm gastvrij ontvangen, kregen altijd heerlijk eten, werden overal mee naartoe gesleept om de geweldige natuur van de Vercors (het nationaal park waarnaast het bedrijf ligt) te bekijken. Wij werkten voornamelijk alleen in de ochtend omdat wij nog erg moesten wennen aan de hitte en de felle zon. Langzaam begint dit al beter te gaan, maar we verbranden nogal snel en dat willen we zo veel mogelijk vermijden. Wij hebben allerlei werk gedaan zoals oogsten, planten, bemesten, wieden, insectendoeken plaatsen, zaaien, etc. Wat erg fijn is dat uitgebreid de tijd werd genomen om ons uit te leggen waarom ze de dingen doen zoals ze ze doen. Vooral ook niet te gehaast werken, maar vooral goed en met je aandacht erbij. Wat bijzonder is aan deze boerderij is het gebruik van ezels. Deze worden ingezet bij het bewerken van de grond en onkruid bestrijding. Dit om zoveel mogelijk handwerk weg te nemen en om niet met de zware tractor op het land te hoeven. Zij vertelden ons dat het voor hun erg economisch voordelig is om de ezels op deze manier te gebruiken.
De oogst wordt direct aan de klant verkocht, gemiddeld 60 families uit de omgeving. Elke dinsdagavond om half 7 komen de klanten zelf hun groentepakket ophalen. Zij hebben aan het begin van het seizoen voor een heel jaar betaald.
Wat ook leuk is aan deze regio is dat er meerdere van dit soort kleinschalige biologische boeren bezig zijn die met elkaar samenwerken. Ze helpen elke vrijdagochtend bij elkaar op het bedrijf, ontwerpen en fabriceren samen werktuigen en helpen elkaar met de afzet van de producten. Daarnaast is er twee jaar geleden een winkel geopend waar alleen producten van deze lokale bio telers worden verkocht. Hier zijn wij ook een keer geweest, erg leuk en inspirerend! Ik heb erg het gevoel dat deze mensen nog erg aan het pionieren zijn, het voelt allemaal erg idealistisch.
Naast het werk op de boerderij hebben wij het ook erg naar onze zin gehad in deze regio. De natuur is helemaal geweldig, enorme bergen, mooie riviertjes, watervallen, allemaal planten en dieren die we in Nederland niet kennen, heerlijk eten. We hebben in twee verschillende plaatsen overnacht. In het huis van een van de twee boeren in Saint Nazaire, maar omdat dit een eenkamer appartementje is ook in het huis van een vriendin van hem in Pont du Royan. Dit plaatsje is een groot kodak moment, dus erg leuk om daar te verblijven. Gezamelijk met bevriende buren hebben we gezellige avondjes gehad en door de bergen gewandeld. Het zijn allemaal erg lieve, gastvrije en behulpzame mensen, heel warm!
Al met al jammer dat we maar twee weken hebben kunnen blijven, maar wie weet komen we nog eens terug! Nu gaan we nog enkele nachten bij Marit's tante nabij Toulouse logeren en dan richting Spanje!
Reuzen peulen

Op naar de groene revolutie!

Actief sinds 15 Juni 2013