tijd voor een nieuwe ervaring - Reisverslag uit Morenos, Portugal van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu tijd voor een nieuwe ervaring - Reisverslag uit Morenos, Portugal van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu

tijd voor een nieuwe ervaring

Door: bart

Blijf op de hoogte en volg Reuzen peulen

11 April 2014 | Portugal, Morenos

Na de vele ontmoetingen met familie en vrienden in januari was het weer tijd voor serious business. Wij hadden al lang gezocht naar geschikte wwoof en helpx plekken om vrijwilligerswerk te doen, maar konden niet echt iets vinden. Soms was er geen plek, soms liepen de contacten heel stroef. Uiteindelijk hebben we besloten dan maar onze eisen een beetje bij te stellen en kwamen zo terecht bij Quinta da Alfarrobeira. Dit is een plek die doet aan ecotoerisme en wordt gerund door Inge en Theo. Ze zitten net buiten Lagos in een huis wat nog van voor de aardbeving plus tsunami van 1755 stamt, iets dat vrij uniek is in de kuststreken van Portugal. Op het terrein zijn enkele huizen die ze zelf helemaal omgebouwd hebben tot vakantiehuis en er is nog een nieuw gebouw wat helemaal ontworpen en gebouwd is door Theo, allemaal heel artistiek met hergebruik van antieke elementen uit oude huizen en zelfs een fabriek. Voor ons was er een hele relaxte caravan gereserveerd waar wij de drie weken dat we bij hen te gast waren ons thuis hadden. Wij hebben uiteenlopende klussen gedaan, waaronder veel onderhoudschilderen (erg fijn als het hele dagen regent), zwembad schoonmaken en snoeien. Inge en Theo zijn erg fijne hosts met wie je goeie gesprekken kan hebben en waarmee je al gauw op een dieper niveau met elkaar communiceert. Ze waren erg welkomend, behulpzaam en het voelde dan ook goed om op hun plek te mogen zijn. Zo zijn we dus uiteindelijk toch erg tevreden geweest over de de helpx plek waar we terecht zijn gekomen, ondanks dat het in eerste instantie niet echt ons ding leek. Wij zagen voordat we op reis gingen onszelf vooral op bio-boerderijen en permacultuur projecten werken, maar nu we hier in de Algarve zijn komen er andere dingen op ons pad en die beginnen we nu steeds meer te waarderen.

Na 3 weken bij Theo en Inge geweest te zijn, stond er reeds alweer een familiebezoek gepland! Dit keer van Bart z'n moeder, op sleeptouw genomen door zijn oom en tante. Zij hadden voor een week een huisje gehuurd in Albufeira, wat uiteindelijk een heuse villa met zwembad geworden is. Het was erg leuk om hen te zien hier in Portugal. Henk en Wietske waren al een paar keer in de Algarve geweest, dus die wisten mooie plekjes die een toeristisch uitstapje waard waren wel te vinden. We hebben een aantal prachtige stranden met enorme kliffen en bizar gevormde rotsen bekeken, zijn naar Faro geweest, hebben de markt van Loulé bezocht en daarnaast nog heerlijk uit eten geweest. Al met al een zeer geslaagde week!

Daarna brak voor ons een nieuw hoofdstuk in onze reis aan. Afgelopen januari, toen wij op het huis van Victoria pastten, hebben wij Machiel van Horta das Canas ontmoet. Horta das Canas is een vakantiehuis midden in de heuvels boven Tavira. Machiel zocht nog mensen die een seizoen lang als 'caretaker' wilden werken. Wij hebben er een poosje over nagedacht en hebben uiteindelijk ja gezegd. Zo is het geschied dat wij nu al een maand in de beheerderswoning op het terrein verblijven. Wij ontvangen de gasten, maken na hun vertrek het huis schoon en weer gereed voor de volgende gasten. Wat ons het meest heeft aangetrokken tot het ingaan op het aanbod, is dat we hier ook de mogelijkheid hebben tot het telen van groentes. Zo kunnen we wat ervaring opdoen met het mediterraanse klimaat, de harde kleigrond en de waterschaarste die hier vanaf de zomer altijd heerst. Daarnaast geeft het ons de kans om in alle rust om ons heen te kijken naar een eigen stukje land en om de Portugese taal te leren. Inmiddels zijn we nu zeven maanden in de Algarve en voelen ons hier al best een beetje thuis en zouden hier best willen wonen en werken. Om hier op Horta das Canas te verblijven hebben we ook een auto gekocht, dit is echt nodig, omdat het te ver van de bewoonde wereld ligt. Overigens, mét auto is het slechts 20 minuten rijden en je zit in de stad, dus heel geïsoleerd is het nou ook weer niet. Perfect dus eigenlijk, de ontstellende rust van het platteland gecombineerd met alle gemakken van de stad nabij.
Inmiddels zitten we nu ruim een maand hier op Horta das Canas en het bevalt ons heel erg goed. Het is hier zo rustig, als er op de 'weg' die hierlangs loopt 5 auto's op een dag rijden is het veel. De meeste dagen zien we eigenlijk alleen elkaar en de vier poezen waar we voor zorgen. Alleen in het weekend wanneer we naar 'de stad' gaan dan zien we andere mensen. En natuurlijk wanneer er gasten verblijven zien we die ook wel eens voorbij komen.
Wat verder zo fijn is, is dat je midden in de natuur zit. Elke avond een concert van kikkers en krekels en elke ochtend allerlei vogels die je wakker fluiten. Voor de rest ontzettend veel bijen, mieren in alle soorten en maten, gekko's, salamanders, spinnen, slangen, enorme duizendpoten, muggen en vele andere leuke en minder leuke dieren. Het leven in zo'n setting bevalt ons heel goed. Het is ook erg fijn om niet elke dag aan de impulsen van de stad blootgesteld te zijn. We eten heel gezond, veel groente en fruit, zijn veel buiten, bewegen lekker veel en laten ons slechts in het weekend verleiden tot biertjes drinken. Zodoende zitten we erg goed in ons vel, zowel fysiek als mentaal.

Het komende half jaar zitten we dus hier in het mooie Morenos en zullen af en toe een update geven over hoe het ons hier vergaat. De groetjes weer!!

Reuzen peulen

Op naar de groene revolutie!

Actief sinds 15 Juni 2013