2 weken off the grid - Reisverslag uit Unhais-o-Velho, Portugal van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu 2 weken off the grid - Reisverslag uit Unhais-o-Velho, Portugal van Reuzen peulen tour - WaarBenJij.nu

2 weken off the grid

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Reuzen peulen

29 September 2013 | Portugal, Unhais-o-Velho

Na het mislukte avontuur op de geitenboerderij was het twee weken geleden tijd om vol goeie moed richting de volgende boerderij te vertrekken. De boerderij, genaamd Casalinho, is van een Brits/Nederlands stel en is tegelijkertijd een project om zelfvoorzienend te leven, een herbebossingsproject en een educatieve plek waar vele mensen kunnen ervaren hoe het is om zelfvoorzienend te leven. Het stel heeft door de jaren heen al meer dan 500 vrijwilligers op bezoek gehad. De plek ligt behoorlijk geisoleerd in het binnenland van Portugal met het eerste dorpje op 45 minuten lopen. Het leven zonder gas, water en electriciteit hadden we in Nederland natuurlijk al eens ervaren, maar toch was het wel weer even wennen dat back to basics. Koken op een houtvuurtje, jezelf wassen in een beekje, drinkwater rechtstreeks uit de bergbron (dit mis ik nu al!), naar bed gaan als de zon ondergaat (op dit moment rond een uur of 20) en wakker worden als de zon opkomt. We hebben in die twee weken interessante dingen gehoord, gezien en meegemaakt, waarvan het slachten en opeten van een geit toch wel als topper is blijven hangen!
Een deel van de grond van de boerderij is dennebos, dit is ooit aangeplant als productiebos. Dit is gelijk het hele punt van het herbebossingsproject. Zoals iedereen waarschijnlijk wel heeft gezien op het nieuws zijn er elk jaar enorm veel bosbranden in Portugal. Dit komt niet doordat mensen per ongeluk sigaretten niet uitmaken zoals ik altijd dacht. In Portugal worden al tijden hele gebieden volgeplant met dennebomen en eucaliptus bomen. Dit zijn snelgroeiende bomen die branden als fakkels. Ze worden gebruikt in de papier industrie. Er gaat enorm veel geld om in deze plantages. 85 tot 90% van alle bosbranden is gesticht door mensen die er belang bij hebben dat een bepaald gebied afbrandt. Dit kan gaan om een beoogd stuk grond voor een nieuwe plantage, maar ook om een stuk van een concurrent. Daarnaast worden ook branden gesticht om wild op te drijven om te kunnen jagen. Bij dit hele bosbranden gedoe gaat een enorme corruptie gepaard. Als je bedenkt dat bijvoorbeeld de chef van de politie toevallig een goede kroegmaat is van de lokale eucaliptusbomenbaas dan snap je wel dat er nooit iemand gepakt wordt voor het stichten van bosbranden.
Het herbebossingsproject op de grond van Andrea en Jeroen houdt in dat ze de dennenbomen kappen en als brandhout gebruiken en hiervoor vele diverse soorten bomen terugplanten die oorspronkelijk in dit gebied groeiden. Geen monocultuur van brandbare bomen meer, maar diverse soorten waardoor ook de diversiteit in ander leven gaat toenemen. Dit is natuurlijk een enorme klus die veel tijd en geld kost. Ze willen dan ook binnenkort een crowdfunding starten waarbij mensen hun eigen boom kunnen kopen.

Ons werk de afgelopen twee weken bestond voornamelijk uit het voeren van de geiten, kippen, konijnen, eenden en cavia´s. Deze dieren worden gehouden om te melken en om op te eten. We hadden dan ook meestal verse geitenmelk met muslie als ontbijt en geitenkaas bij het warme eten. Overigens was voeren niet zomaar voeren. Nee, voeren was 10 minuten de berg op lopen, daar allerlei ondergroei onder de dennenbomen wegkappen, dit in twee enorme bundels vastbinden in een touw en dit vervolgens op de rug weer van de berg af tillen. Al met al was je zo´n anderhalf uur kwijt met dit ritueel.
Verder hebben we de stal schoongemaakt, aardappels geoogst, brandhout verzameld, een sleuf voor waterleidingen gegraven en nog wat kleinere klussen.
En o ja zoals ik al zei, een hoogtepunt was toch wel de slacht van een van de bokjes. Wel heftig om voor het eerst mee te maken, maar leerzaam en bijzonder om het dezelfde avond op je bord te hebben liggen.

Naast het leven op de boerderij hebben we niet heel veel meegekregen van de omgeving, maar wat toch wel vermeldenswaardig is is dat de regio waar we waren een enorm mijngebied is. We zijn hier met de bus doorheen gereden en mijn hemel wat een bizar gezicht, een soort maanlandschap. Hele bergen zijn gemaakt van het materiaal vanuit de mijnen. Ze winnen voornamelijk het metaal wolfraam als we het goed hebben begrepen.

Sinds vrijdagavond zitten we inmiddels in Lissabon waar we een leuk concertje hebben bezocht en wat aan sightseeing hebben gedaan. Morgen gaan we richting Faro in de Algarve waar we wederom vrijwilligerswerk gaan doen. Meer hierover de volgende keer.
Reuzen peulen

Op naar de groene revolutie!

Actief sinds 15 Juni 2013